pátek 8. dubna 2011

Top 7 experimentálnych/avantgardných filmov by Andrej

Svet experimentov, podivných obrazov, ambietnej alebo industriálnej hudby takto by sa dal charakterizovať experimentálny film. Do rebríčku som zaradil tie najznámejšie   extra – ordinárne filmy. Dúfam že sa vám tento rebríček podivnosti bude páčiť.

7) Vynález /Primer (Shane Carruth)
Film o cestovaní časom. Tento extra -ordinárný kúsok natočil Shane Carruth, ktorý si tu zahral aj hlavnú úlohu, napísal scenár, zložil hudbu a produkoval. Film hovorí o kamarátoch ktorý vytvoria   stroj ktorý sa vymyká nášmu mysleniu.
Moje Hodnotenie 90% CSFD Hodnotenie 67 % IMDB Hodnotenie  69%

6) Mazacia Hlava /Eraserhead  (David Lynch)
Film ktorý točil David Lynch 5 rokov, pretože mal finančné problémy  a jeho prvý celovečerný film. Film rozpráva o čudákovi Henry Spencerovi ( Jack Nance) , ktorý sa dozvie, že jeho priateľka čaká dieťa. Novorodenec  nevyzerá ako človek, ale skôr nejaký zvierací hybrid... Film plný surreálných prvkov, depresívnej atmosféry a podivného  hudobného podkladu.
Moje Hodnotenie 90%  CSFD Hodnotenie 72%  IMDB Hodnotenie 72%
5) Andaluský pes /Chien andalou (Luis Buñuel)
Najstarší film v tomto rebríčku ktorý bol natočený v roku  1929.Na scenáre spolupracoval  surrealistický maliar Salvador Dalí. Film plný surrealných obrazov, bizardných scén. Jedná sa o krátkometrážni film . Jeho dĺžka je len 16 minút. Vizuálne asi najlepší film v tomto rebríčku.   
Moje Hodnotenie 90 % CSFD Hodnotenie  80% IMDB 80%
4) Pí /π  (Darren Aronofsky)
Darren Aronofsky dnes už známy a komerčné úspešný režisér, natočil v roku  1998 svoj prvý celovečerný film. Hovorí o Maxovi Cohenovi, ktorý je matematik  a snaží sa predpovedať akcie na burze pomocou svojho  genialného mozgu. Viac vám neprezradím, lebo tento kúsok stojí za pozretie.  Celé je to natočene vysoko-kontrastnou kamerou ako  je u experimentálnych filmov  zvykom. A je to podporené geniálnou hudbou od Clinta Mansella a podivnými obrázkami.
Moje Hodnotenie 93 %  CSFD Hodnotenie  79 % IMDB  76%
3) Tetsuo (Shinya Tsukamoto)
Japonsku natočili mnoho bizardných filmov príklady (Desu Pawuda, Rubber's Lover).  Surreálne prvky, kyber-punková atmosféra, rýchle tempo a industriálna hudba. Príbeh je jednoduchý sledujeme  ako sa  jeden chlap mení na kovový kolos.  Mazacia hlava zmiešaná z japonskou bizardnosťou.
Moje Hodnotenie 95% CSFD Hodnotenie  71% IMDB Hodnotenie  70%  
2) Desu pawuda (Kiyoshiro Imawano)
Tento avantgardný  film sa nedá opísať slovami. Podobne ako u Tetsuo sú tu prvky  kyberpunku,  surrealizmu a japonskej šialenosti.  Film sa  ma parádnu atmosféru  a záverečná scéna vytvorenia supernatulárneho monštra prekoná aj Begotten. Silnejší zážitok ako Tetsuo.
Moje Hodnotenie 95%   CSFD Hodnotenie 67%
1) Begotten (E. Elias Merhige)
Vrchol avantgardnej tvorby je jednoznačné u mňa na prvom mieste Begotten. Prvky biblickej tématiky a egyptskej mytológie . Žiadne dialógy ani hudba  len čiernobiely obraz, plné neznámych obrazov a brutálnych scén. Pre zaujímavosti  časti filmu boli použité vo videoklipe Marylina Mansona a Begotten je len začiatok trilógie. Druhý časť má názov Din of Celestial Birds, ale tu sa jedná len o krátkometrážny film. 
Moje Hodnotenie 98%  CSFD Hodnotenie  69 IMDB Hodnotenie 62%
 Do rebríčku som chcel zaradiť aj Hodinu vlka( Ingmar Bergman) alebo Svätá hora ( Alejandro Jodorowsky)  ale nehodili sa mi tu a nie sú tu ani  čistokrvné avantgardné filmy od Maya Deren.  Rebríček som staval podľa subjektívneho názoru. Rebríček časom doplním!

8. 4. 2011 autor: Andrej

Žádné komentáře:

Okomentovat