pátek 29. dubna 2011

Neznámý klenot - The Deadly Tower (1975)

Nedávno jsem narazil na fantastický blog froggyflix.blogspot.com, kde se autor většinou věnuje naprosto neznámým starým filmovým klenotům. Navíc každý den jich několik přidává, takže jsem se stal jeho pravidelným čtenářem. Před pár dny jsem tam objevil film The Deadly Tower. Když jsem si na CSFD přečetl, že tam hraje čtyřiadvacetiletý Kurt Russel, tak jsem neodolal.

Až tolik jsem od toho nečekal, ale když jsem se dodíval, byl jsem nadšený. Tak jsem se rozhodl, že za tento starý unikát, námětem podobný filmu Rampage (2009), ztratím pár slov, protože je u nás tento film naprosto neznámý. Jedná se o skutečný příběh, který zažila Amerika v roce 1966. Co se týká děje filmu: Charles Whitman trpí pravidelnými bolestmi hlavy a velkými záchvaty vzteku a agrese. Jedné noci to už nevydrží a zabije svou matku, později i ženu. Nechá na stole vzkaz, sbalí si zásoby jídla, pití a zbraní a vydá se nakoupit další pušky a náboje. Později toho rána se zabarikáduje na vrcholu výškové budovy poblíž univerzity a střílí na všechno, co se jenom pohne. Než stihne policie jakkoli zareagovat, postřelených a mrtvých jsou už desítky. Ve skutečnosti údajně Charles zastřelil 16 lidí a dalších 32 během svého běsnění postřelil. Tento incident byl údajně také impulzem, který podnítil vznik speciálních policejních jednotek na tyto případy. Jsem přesvědčen, že to mělo i hlubší dopady, jako diskuze o tom, kdo všechno si může pořídit zbraň. Protože jestli vážně bylo možné si nakoupit pušky a hned si je odnést na základě vyplnění formuláře, byla jen otázka času, než se něco takového stane.

Na televizní výtvor je vše na dobré úrovni, dokonce se objevila i akční scéna, kdy se snipera snaží z věže sestřelit z letadla. Ale zas na druhou těžko říct, jestli televizní hábit a formát 4:3 filmu pomohl nebo uškodil. V kině s pořádným rozpočtem by to mohla být ještě lepší podívaná. Myslím, že byla dobře vystižena i atmosféra a pocity hlavních aktérů, kteří jsou neustále propocení skrz na skrz a kamera se často věnuje detailům jejich orosených obličejů. Šílenost a nepříčetnost Charlese je vystižena hned několikrát. Například když zjistí, že má na svých botách flek a jeho odstranění ho zajímá víc, než ty desítky lidí, co po něm zrovna střílí, nebo druhá taková scéna, když poslouchá seznamy obětí na konci. Jak říkám, pro mě tento snímek pracoval po všech stránkách tak jak má.

Nevím, jak moc se toto zpracování liší od skutečnosti, každopádně musel tento šílený střelec způsobit neskutečný zmatek a paniku. Což jde vidět na scéně, když Martinez (policajt, který ho dostal) přijel na místo činu a ptal se, kdo vede celou akci. Dostalo se mu odpovědi, že nikdo a Martinezovi se naskytl neuvěřitelný pohled, jak desítky policistů a záchranářů pobíhají neorganizovaně od nikud nikam a další desítky civilistů střílí na vrchol mrakodrapu vlastními puškami, brokovnicemi, dokonce malými pistolemi, prostě vším, co zrovna měli při sobě a v autech. Jestli tahle  scéna opravdu odpovídala skutečnosti, tak je Amerika opravdu jediná země, kde se může stát, že jedete do velkoměsta na nákupy a během pěti minut je z vás kovboj lovící teroristu. Tak je pravda, že zbraň tam má snad každý a tomu, že ji půlka z nich vozí v autě se taky nedivím.

Opět jsem se ujistil, že Kurt Russel je fantastický herec, co dokáže zahrát prakticky cokoli, ale jeho kariéru znám spíš z pozdějšího období. Teď už alespoň vím, že byl výborným hercem už jako mladík a doufám, že na The Deadly Tower narazí časem více lidí, popřípadně, že se časem dostane i do programu nějaké tuzemské televize.


Mé hodnocení: 90%| CSFD hodnocení: 84%| IMDB hodnocení: 67%  

29. 4. 2011 autor: jonyyy

Žádné komentáře:

Okomentovat